Processer är nödvändiga att använda för att styra och effektivisera verksamheter såväl privata som offentliga, stora eller små. Processer kan vara formella, gemensamma, harmoniserade och välutvecklade. De kan också var informella instruktioner eller praxis som också fungerar kortsiktigt. Processutveckling är vägen till framgång!
Verksamhetens medarbetare bidrar med värdefull kunskap när processerna utvecklas. Samspel mellan processer och affärsystem är en förutsättning för att öka effektiviteten
Utvärdering
Utvärdering av verksamhetns behov av processer för att skapa effektivitet.
- Vilken affärsnytta ska processerna skapa?
- Behövs processer för hela verksamheten, dvs ett verksamhetssystem?
- Vad kan omarbetas och vad måste skapas på nytt?
- Vilka delar av verksamheten är nödvändiga att följa upp?
Utveckling och förbättring av processer
Baserat på verksamhetens art och kritiska delar skapas användarvänliga och effektiva processer med roller, mallar, checklistor och mätning
Processerna kopplas till affärsplaner och uppföljningssystem
Roller i processer