Uppdrag och utmanning
Ett rikstäckande företag inom fastighetsbranschen hade behov av att utveckla sälj- och marknadsfunktionerna, bl a genom tydligare styrning och uppföljning.
Genomförande
I en förstudie intervjuades ledningen med affärs och säljfokus. Affärsdokumentation med sälj- och marknadsplaner granskades.
En plan arbetades fram där workshops att ta fram lämpliga rutiner (processer) för att styra upp marknads- och säljarbetet har huvudaktiviteten.
Tre halvdagar för respektive process med arbetsinsatser mellan workshops genomfördes inom en 3-veckors period.
Förutom att enkla och effektiva marknads- och säljprocesser arbetades fram ökade kompetensen inom området tydlit under 4-veckors perioden. Medarbetarna fick också ny kompetens med enkel metodik så att de själva kan utveckla fler processer när så krävs.
Resultat och effekter
Processerna används idag i det gemensamma verksamhetssystemet. Definierade mätpunkter i processerna med måltal följs upp och resultat redovisas kontinuerligt i gemensamma databaser.
Säljarbetet är idag effektivare med stöd av marknadsföring.