Uppdrag
Offentlig sektor Sverige

Uppdrag och utmanning

En mindre, nyskapad organisation hade behov av att utveckla och följa upp sin verksamhet långsiktigt i ett flerårs perspektiv. Utmaningen låg i att utveckla den inre verksamheten så att den fick ett tydligt affärs- och kundfokus.

Genomförande

En första översiktlig utvärdering tillsammans med medarbtearna och användning av väldefinerade metodik visade ett antal brister och några starka sidor.

En förbättringsagenda arbetades fram med enkla projektplaner och några snabba tydliga förbättringsaktiviteter.

Vid nästa utvärdering fanns betydligt mer att utvärdera och tydliga fokusområden. Kundutvecklingen började fungera och några prioriterade processer hade utvecklats och fungerade i verksamheten.

Detta arbete fortsatte inom alla enheter enligt en definerad flerårsplan med mindre konsultstöd år från år.

Resultat och effekter

Processerna ger nu tydliga effekter, kompetensen har ökat och IT-verktyg stödjer verksamhetsutvecklingen.

Idag är verksamheten väl fungerande och ett föredöme att arbeta med planer och kundutveckling. Långsiktiga affärsmål har uppnåtts tidigare än förväntat